Recull de jocs per treballar continguts i idees de ciències

Els jocs són un recurs molt utilitzat en alguns àmbits de l’educació com a eines extraordinàries per a motivar, divertir-se i predisposar a l’aprenentatge.  A l’aula de ciències, també ens poden oferir un espai motivador, però alhora, un espai d’aprenentatge i de simulació de fenòmens naturals. Les activitats de joc ens permeten representar idees científiques, […]

Magnetisme bestial

Tots i totes hem sentit a parlar del magnetisme, però sabem realment què és? Com funciona? Com ho podem treballar amb els nostres alumnes? Sabem que fa més de dos mil anys que algú va somiar per primera vegada que potser es podia fer flotar alguna cosa a l’aire gràcies a uns imants; i avui […]

Els Microorganismes: Què treballar i com fer-ho?

Els microorganismes són un ampli grup d’organismes unicel·lulars que poden viure en diferents ambients. La gran majoria són inofensius i fins i tot beneficiosos, altres causen infeccions i malalties.  La relació dels humans amb els microorganismes es va iniciar fa segles, juntament amb la domesticació dels animals grans, també es van anar domesticant els microorganismes […]

Contes per aprendre ciències

Els contes són un gran recurs pedagògic que fem servir habitualment a les aules d’infantil, però…  amb quina mirada, amb quina intenció? En aquesta xerrada explicarem com a través dels contes podem treballar un ampli ventall de continguts d’àmbit científic; com ens permeten d’una manera molt natural plantejar-nos preguntes, com ens mostren fenòmens propers,..i així […]

L’energia: Què ensenyar i com fer-ho?

L’energia és un concepte transversal a l’ensenyament de les diferents disciplines científiques i també no científiques.  En l’actualitat tenim molt de coneixement de les dificultats de l’alumnat respecte a aquesta idea tan abstracta. En la xerrada descobrim diferents propostes de com ensenyar l’energia a l’aula.  Compartim aquest coneixement i una eina molt útil pel professorat: […]

El pati de l’escola com a laboratori de ciències

El pati és un espai de joc però també de descoberta i aprenentatge. Els alumnes es passen moltes hores al pati, però moltes vegades desconeixen el que els envolta. Tot objecte, element, material, éssers viu,… pot provocar que ens fem preguntes que facin que interpretem allò que veiem d’una altra manera. Talment com si féssim […]

Orientacions i propostes per apropar la meteorologia a l’aula

L’objectiu d’aquesta xerrada és donar eines als docents per descobrir com treballar la meteorologia a l’aula. En la xerrada es fa referència a: Una de les parts importants del temps, és l’observació. Si no sabem què està passant sobre els nostres caps, és difícil saber què passarà en un futur.  El primer punt és orientar […]

Fem servir les fruites per desenvolupar el raonament científic a infantil

Aquesta xerrada és eminentment pràctica, però sense oblidar les bases teòriques que sustenten les diferents propostes que us presentarem.  Primer de tot, parlem sobre què entenem per raonament científic en edats primerenques: partim de la vostra experiència i la vostra mirada per (re)enfocar-la vers les bases del pensament científic que hem de treballar amb els […]

Els terratrèmols: Què podem investigar i com podem fer-ho?

En aquesta xerrada expliquem com es forma un terratrèmol, i com es mesuren, distingint la magnitud (escala Richter) de la intensitat (escala de Mercalli).  Per fer-ho, utilitzarem maquetes i exemples pràctics, que ens ajudaran a comprendre com funciona aquest fenomen geològic que podem viure a escala humana i forma part del nostre món.  En la […]

Investiguem sobre el moviment aparent del Sol i el dia i la nit

En aquesta xerrada s’exposa un itinerari d’investigació dirigit a nens i nenes de cicle inicial per treballar: En la xerrada es descriuen amb detall les diverses activitats que es plantegen en l’itinerari d’investigació i es justificaran a partir dels models d’ensenyament de les ciències basats en la investigació.  També es fa referència a les eines […]

Experiments per treballar els canvis físics i químics a l’aula

En aquesta xerrada compartim experiments senzills que poden ser útils per: En la xerrada es planteja utilitzar materials coneguts que podem aconseguir fàcilment en el nostre entorn proper, de manera que contextualitzem l’aprenentatge en un àmbit quotidià.  És un fet de fàcil comprovació que si plantegem un experiment abans de començar la classe, l’alumnat es […]

Les ciències són a tot arreu

Els infants aprenen ciències a l’escola, a fora de l’escola, al matí i a la nit, aprenen a tothora i a tot arreu, perquè aprendre és una necessitat vital, perquè necessiten comprendre el món per a poder-s’hi adaptar i viure-hi. Podem optar a acompanyar-los en aquest procés o limitar-nos a obviar-lo fent propostes al marge […]

Experimentem amb les forces

En aquesta xerrada es comprtim: Les propostes pràctiques estan orientades bàsicament a infantil i primària, tot i que aquestes mateixes pràctiques es poden treballar a secundària. A infantil i primària es demanaria a l’alumne/a que tregui conclusions (qualitatives) del que observa i a secundària es podria arribar a treure conclusions de forma quantitativa. En la […]

Com treballem les ciències a la comunitat de petits de l’IE XANDRI

L’equip de mestres de la comunitat de petits del Xandri explica com s’organitza i quina idea d’infant i, per tant, d’escola té.  La seva organització fa que tinguin una aula que anomenen laboratori. És una aula on hi recullen tot allò que porten de l’exterior quan surten a passejar amb els infants, a les sortides […]

Investiguem el camí dels nutrients

Afrontar un projecte científic a una aula de primària no és una tasca fàcil, ja que moltes vegades, com a docents, creiem que no dominem amb seguretat els continguts a tractar, o no sabem quina metodologia emprar o, simplement, ens falta temps per crear un projecte amb sentit.  En aquesta xerrada, a partir d’una experiència […]

Propostes d’investigació per treballar l’hàbitat i els ecosistemes

Per tal d’afrontar els reptes ecològics que tenim al davant, és important que l’alumnat entengui els processos, interaccions i interdependències que es donen en els ecosistemes, així com els efectes de les influències externes en la seva conservació.  En aquesta xerrada donem orientacions didàctiques concretes per treballar aquests aspectes a l’aula destacant:  Les activitats proposades […]

Descobrim les plantes: lliguem l’entorn amb el currículum

En aquesta sessió expliquem diferents propostes que hem fet a l’escola per a treballar les plantes a partir de les sortides regulars que fem a l’entorn proper.  Es tracta de propostes senzilles, que es poden realitzar amb materials quotidians i que permeten treballar les plantes en i amb tots els sentits i abordar el seu […]

Espais de ciència en lliure elecció al 0-6

Crear un espai permanent de descoberta a infantil amb l’objectiu de promoure experiències positives d’aprenentatge i acostament a la ciència a través de l’activitat exploratòria i el joc, planteja molts dubtes i incerteses:  En aquesta xerrada, abordem aquests i altres temes de manera distesa a partir de l’anàlisi d’experiències existents. Xerrada Descarrega la presentació en […]

Descobrim com treballar el so a l’aula

Què és el so? Tot i la seva presència a la vida quotidiana, el so és un gran desconegut tant per infants com per a adults. Sovint el so s’explica com una ona, però comprenem bé què és una ona? Cal parlar d’ones a primària? Sabem com treballar-ho? En aquesta xerrada: Aquesta xerrada va adreçada […]

Com treballem l’hort a l’escola

L’escola Lluçanès és una escola pública d’Infantil i Primària d’una línia, situada al municipi de Prats de Lluçanès a la comarca natural del Lluçanès. Un dels trets d’identitat de l’escola és el fet de treballar actualment l’àmbit científic de forma vivenciada i experimental aportant instruments d’anàlisi científica i fomentant l’observació i la investigació partint dels […]

Com treballem les ciències a l’escola

L’escola Lluçanès és una escola pública d’Infantil i Primària d’una línia situada al municipi de Prats de Lluçanès a la comarca natural del Lluçanès. Un dels trets d’identitat de l’escola és el fet de treballar actualment l’àmbit científic de forma vivenciada i experimental aportant instruments d’anàlisi científic i fomentant l’observació i la investigació partint dels […]

Com treballar la física a primària sense morir en l’intent?

En aquesta xerrada en Víctor ens parla de com podem treballar la física a primària, quins continguts podem treballar i de quina manera ho podem fer perquè els nostres alumnes ho entenguin i se sentin atrets per la física. Per evitar morir en l’intent l’important és saber adaptar al nivell adequat els conceptes sense caure […]

La ciència escolar, entre l’experimentació i la conversa

En aquesta xerrada en Jordi explica que la ciència escolar ha de ser un espai en què convisquin l’experimentació i la conversa sobre les idees i raonaments dels infants, i que ha de tenir per objectiu ajudar-los a comprendre i donar sentit als fenòmens físics i naturals del nostre entorn. “La ciència escolar no pot […]

Recordar contrasenya