
En aquesta xerrada en Jordi explica que la ciència escolar ha de ser un espai en què convisquin l’experimentació i la conversa sobre les idees i raonaments dels infants, i que ha de tenir per objectiu ajudar-los a comprendre i donar sentit als fenòmens físics i naturals del nostre entorn.
“La ciència escolar no pot ser com la ciència dels científics, però ha de ser ciència” Mercè Izquierdo (UAB)
En Jordi fa referència a 3 principis fonamentals:
- Implicar els infants en processos d’investigació autèntica.
- Partir de les idees dels infants (des de i sobre les idees dels infants).
- Usar la conversa com a eina per (re) construir el coneixement.
Aquesta visió de l’activitat científica escolar, explica en Jordi, s’hauria de concretar a l’escola a través del desplegament d’un conjunt d’investigacions científiques breus en les quals els nens i nenes hi han de tenir un paper molt actiu. En aquest procés hi ha experimentació, però també hi ha conversa.
En Jordi explica com podem dissenyar una investigació breu:
- 1r. Seleccionar idees clau, fenomen i pregunta inicial
- 2n. Fer explícites les explicacions dels infants, identificar-les i agrupar-les
- 3r. Explorar nous fenòmens per obtenir noves evidències i revisar explicacions
- 4t. Conversar i debatre per establir les idees clau que ens permeten explicar tots els fenòmens estudiats
- 5è. Intentar explicar nous fenòmens aplicant les idees clau consensuades
En la xerrada en Jordi ensenya exemples duts a terme amb nens i nenes de Primària.
Si vols afegir alguna aportació o tens algun dubte, t’animo a deixar-lo als comentaris.
Xerrada
Mostra de la xerrada
Descarrega la presentació en PDF
Ponent
En Jordi Martí Feixas és Biòleg i Doctor en Didàctica de les Ciències, professor al Grau de Mestre d’Educació Primària i al Màster en Innovació en Didàctiques Específiques i responsable del Laboratori de Didàctica de la Universitat de Vic (UVic-UCC).
En Jordi participa regularment en activitats de formació permanent de mestres per a l’ensenyament de les ciències a Primària. Ha publicat el llibre Aprendre Ciències a l’educació Primària (Graó, 2012) i ha impulsat des del 2003 el Congrés científic infantil “La ciència feta pels infants”. Investiga sobre l’aprenentatge de les ciències i sobre el coneixement didàctic que els mestres necessiten per a ensenyar ciències.