
La Dislèxia és un trastorn del neurodesenvolupament de base genètica que afecta entre un 5 i un 10% de la població, no hi ha diferències significatives de prevalença entre ambdós sexes. És manifesta amb una dificultat significativa i persistent en la forma escrita del llenguatge, que és independent de qualsevol causa intel·lectual, cultural o emocional i que, per tant, pot aparèixer malgrat tenir una intel·ligència adequada, una escolarització convencional i una situació sociocultural dintre de la normalitat.
Aprendre a llegir i a escriure no és una tasca fàcil, però els nens i nenes dislèctics s’hi enfronten amb una dificultat inesperada sense que, aparentment, hi hagi una causa que expliqui el perquè no poden d’adquirir, de la mateixa manera que els seus companys, les habilitats instrumentals necessàries per a l’aprenentatge i consolidació d’una lectura fluida, l’automatització de l’ortografia natural i, posteriorment, de les normes d’ortografia reglada i arbitrària que els correspondria pel nivell escolar i la seva edat cronològica.
La dislèxia és la dificultat d’aprenentatge més freqüent, de fet d’acord amb els criteris dels experts representa el 80% dels trastorns d’aprenentatge.
La majoria de persones dislèctiques estan prou capacitades per accedir a qualsevol nivell d’ensenyament, però massa sovint el sistema educatiu barra el pas als dislèctics abocant-los al fracàs escolar o bé oferint-los sortides per a les quals no estan gens motivats i que són l’origen de profundes frustracions personals.
En aquesta xerrada tractem els aspectes següents:
- Què és la dislèxia?
- Quines característiques presenten els alumnes amb dislèxia?
- Quines sospites ens poden fer pensar que un alumne/a té dislèxia?
- Quins tipus de dislèxia hi ha?
- Com podem detectar la dislèxia?
- Quines necessitats presenten els alumnes amb dislèxia?
- Quines adaptacions metodologies podem fer per atendre els alumnes amb Dislèxia?
La xerrada va adreçada a mestres i professors d‘infantil, primària i secundària.
Xerrada
Descarrega el PDF
Mostra
Ponent
- Neus Buisán
- Mercè Mayoral
L’Associació Catalana de Dislèxia i Altres Dificultats Específiques (ACD) L’Associació pretén donar resposta a les necessitats educatives i socials de les persones amb dislèxia o amb altres dificultats específiques d’aprenentatge. L’ACD vol reunir tots els sectors interessats en el desenvolupament físic i psíquic dels nens i nenes dislèctics i també tot el món professional implicat: mestres, professors, neuròlegs, logopedes, pediatres, psicòlegs.