
Les forces i el moviment són presents en totes les etapes de l’educació obligatòria. El seu ensenyament – aprenentatge és un dels temes eterns de la didàctica de les ciències, ja que en general, comporta problemes tant a adults com a infants comprendre realment què són i com es comporten.
No ens hauria d’estranyar, ja que tot i que l’efecte de les forces és evident i mesurable en els canvis de moviment o de forma dels objectes; definir què és una força ha estat una tasca difícil també per a la comunitat científica al llarg de la història (Jammer, 1957).
En aquesta xerrada comencem per comprendre quines són les idees clau en l’aprenentatge de les forces a través de la mateixa experiència i representacions gràfiques de les persones que hi vulgueu participar. A partir d’aquí, veiem i expliqueem com a partir de la representació gràfica podem comprendre millor què entenen els nostres alumnes per força i alhora, ajudar-los a construir la idea científica d’aquesta.
Finalment, veiem quina és la progressió de les idees que podem treballar a l’aula sobre forces i moviment.
De manera resumida, en aquesta xerrada:
- Parlem de les idees que tenen els infants sobre les forces i el moviment.
- Conectem els objectius d’aprenentatge que cal tenir presents quan treballem les forces.
- Compartim diferents propostes pràctiques per treballar les forces amb els alumnes.
La xerrada va adreçada a docents de primària i secundària.
Índex
Xerrada
Descarrega el PDF:
Mostra
Ponent

Àngela Garcia Lladó
Llicenciada en física i doctora en didàctica de ciències experimentals. Professora a la facultat d’educació de la UB i sòcia fundadora de la cooperativa Eduxarxa. Creació de materials i projectes educatius, formació del professorat i recerca en didàctica de ciències experimentals.
Enllaços
- Vídeo: Mission 1: Newton in Space
- Web: Science concept development maps
- Llibre: Harlen, W. (Ed.). (2010). Principles and big ideas of science education. Association for Science Education