
La pèrdua auditiva o sordesa és una deficiència greu i permanent que afecta la captació de tots els senyals auditius, per tant, afecta tota la comunicació oral i el desenvolupament lingüístic en la llengua oral/parlada.
Les pèrdues auditives no són totes iguals, sinó que hi ha diferències importants segons el grau d’afectació, el moment d’aparició de la pèrdua, la localització, etc., i, per tant, el tipus de discapacitat serà divers en cadascuna d’elles. Cal conèixer totes aquestes variables, i també els ajuts tècnics i la realitat social i cultural de la criatura i l’entorn, per tal de poder donar des de l’escola la millor resposta educativa.
Tots aquests elements han de ser els referents que ens han d’ajudar a organitzar i elaborar tot un seguit d’estratègies comunicatives i lingüístiques i d’accés a la informació, d’aprenentatge, personals i socials que l’escola, el professorat i tots els professionals implicats cal que tinguin en compte per caminar cap a la inclusió d’aquests alumnes. Així doncs, són el punt de partida a l’hora d’elaborar els criteris per planificar una acció educativa dins de l’educació inclusiva.
En aquesta xerrada expliquem:
- Què és el CREDA i quin suport ofereix als centres educatius?
- Què és la pèrdua auditiva?
- Quins diferents graus i tipus de pèrdua auditiva ens podem trobar a les aules?
- Quins signes d’alerta ens poden ajudar a detectar a l’alumnat amb pèrdua auditiva?
- Quins tipus de pròtesis auditives poden utilitzar l’alumnat amb pèrdua auditiva?
- Quines necessitats lingüístiques i educatives presenten els alumnes amb pèrdua auditiva?
- Quines estratègies comunicatives i lingüístiques afavoreixen la inclusió dels alumnes amb PA?
- Quins recursos ens poden ajudar a atendre els alumnes amb pèrdua auditiva?
La xerrada va adreçada a mestres i professors d’infantil, primària i secundària.
Xerrada
Mostra
Ponents
- Núria Dinarès (Audioprotesista)
- Lourdes Albets (Psicopedagoga)
- Mariona Giné (Mestra-Logopeda)
- Fanny Jorquera (Mestra-Logopeda)
Els CREDA són serveis de suport als centres educatius en l’adequació a les necessitats especials de l’alumnat amb greus dificultats d’audició, llenguatge i/o comunicació que interfereixen en el seu desenvolupament personal, social i curricular. La seva intervenció es concreta en tres grans àmbits: alumnat i famílies; centres i professorat; zona educativa.
Si vols contactar amb el CREDA ho pots fer aquí: a8956871@xtec.cat