
L’objectiu d’aquesta xerrada és donar eines als docents per descobrir com treballar la meteorologia a l’aula.
En la xerrada es fa referència a:
- Què observar.
- Com observar-ho.
- Com recollir les dades.
- Com interpretar el que observem.
- Com predir el temps que farà.
Una de les parts importants del temps, és l’observació. Si no sabem què està passant sobre els nostres caps, és difícil saber què passarà en un futur.
El primer punt és orientar als docents sobre què podem observar i com ho podem observar. Expliquem com podem fer observacions de temperatura, d’humitat, de vent, de pressió… Amb quines eines/instruments ho podrem fer i com podem enregistrar les dades observades.
A partir d’aquestes dades recollides, donem orientacions de com podem interpretar i treure conclusions del que observem. Descobrim com podem predir el temps que farà. Veiem de quina manera l’estat del cel ens pot indicar un canvi de temps i, per tant, ens podem convertir en dones i homes del temps, sense ni tenir mapes davant.
També donem orientacions per entendre la informació que cada dia els meteoròlegs compartim als mitjans de comunicació. Plantejem una proposta pràctica, on l’alumne/a s’hagi de fixar en l’evolució de la informació o en les eines que es fan servir segons si els mitjans són escrits o audiovisuals.
Finalment, elaborem una guia per saber on es pot trobar informació i dades meteorològiques fiables i, fins i tot, donem les claus per construir algun aparell del temps.
Xerrada
Descarrega la presentació en PDF
Mostra
Ponent
La Mònica Usart és Llicenciada en Física i Màster en Meteorologia. Fa el temps cada dia a RAC1 i RAC105 i, quan s’escau, també s’encarrega d’apropar la ciència als oients parlant d’astronomia, geologia, canvi climàtic… És autora de 3 llibres per tots els públics i 3 contes.