Què vol dir treballar per projectes? Per què fer-ho? Què implica? Toni Otero

En aquesta xerrada en Toni Otero ens parla de què vol dir treballar per projectes? Per què fer-ho? Què implica? En Toni ens explica que per ell, treballar per projectes és una manera d’afrontar l’aprenentatge que potencia el treball d’investigació, l’autonomia personal, la participació democràtica, la transferència de coneixements i estimula l’aprenentatge en interacció entre […]

Acompanyament emocional de l’infant, amb mirada apreciativa. Júlia Prunés

En aquesta xerrada la Júlia ens parla de l’acompanyament emocional des d’una perspectiva apreciativa, enfocada en les fortaleses i el potencial que ens ofereixen les emocions i de qui les experimenta. I que no hi entén de problemes sinó de situacions a gestionar i resoldre. La Júlia ens explica què són i com es generen […]

Com apropar el ioga a l’escola? Gemma Bitriu

En aquesta xerrada la Gemma ens parla de: Ens explica quines estratègies podem fer servir a l’escola per introduir el ioga a l’aula: Finalment ens parla de com podem aplicar aquestes estratègies a l’aula. Si vols afegir alguna aportació o tens algun dubte, t’animo a deixar-lo als comentaris. La Gemma, de seguida que pugui, els […]

Com acompanyar les emocions dels alumnes. Míriam Tirado

En aquesta xerrada la Míriam ens parla de com podem acompanyar emocionalment als nostres alumnes en aquest temps de pandèmia en què tots estem molt remoguts. La Míriam explica com acollir les emocions dels infants, com ajudar-los a identificar-les, comprendre-les i donar-hi sortida a l’aula d’una manera assertiva. En la xerrada fa referència al fet […]

Pictogrames amb l’alumnat amb TEA: del joc a la comunicació. Montse.G i Carina.G

En aquesta xerrada la Montse i la Carina comparteixen la seva experiència en el treball de la comunicació i el llenguatge amb l’alumnat amb TEA (alumnes amb trastorn de l’espectre autista). Ens expliquen com treballen amb aquests alumnes i com adapten la metodologia i els materials a les necessitats específiques individuals de l’alumnat. En la […]

Aprendre amb els infants. Teresa Feu

En aquesta xerrada la Teresa ens proposa fer una reflexió entorn de com aprenen els infants per tal d’establir algunes comparacions amb el que fem a l’escola a nivell d’organització de temps, espais i reptes educatius. La xerrada abordar la necessitat de posar l’infant al centre de l’aprenentatge evitant que l’organització de les aules per […]

Descobrim com s’aprèn a l’escola de bosc. Eva Sivill

En aquesta xerrada l’Eva ens parla de la filosofia i la base pedagògica que hi ha darrere l’escola de bosc i de la importància que, tant els infants com els adults, connectem amb la natura. També fa referència als beneficis que aporta que els infants juguin i aprenguin al bosc. L’Eva ens explica com és […]

Els espais d’aprenentatge. IE Josep Maria Xandri. Marta.B i Glòria.M

L’Institut Escola Josep Maria Xandri és un centre que inicia la seva transformació educativa el 2018. Iniciem un projecte per crear cultura de centre; incidint en la gestió i organització, treballant per les necessitats d’avui (les 5 “C”): pensament Crític, Col·laboració, Comunicació, Creativitat i gestió del Canvi.  En aquesta xerrada parlem de dos aspectes de la […]

El treball per projectes. Escola Marta Mata. Toni Monclus

L’escola Marta Mata és una escola que, des dels seus orígens, treballa per projectes. Els tres pilars de la nostra escola són: En aquesta xerrada compartim com aquests tres pilars ens acompanyen en el nostre treball a les aules i veurem, a través d’exemples, com hi tenen una importància rellevant en el treball projectes que realitzem a […]

Els projectes artístics. Escola Santa Coloma (ZER la Cerdanya) Rosa.S

L’escola Santa Coloma (ZER la Cerdanya) rep alumnes de 3 municipis (Ger, Isòvol i Meranges), en total l’escola té 87 alumnes el curs 20-21. És una escola rural, amb agrupaments multigrau i cíclics. En la xerrada parlem dels projectes artístics que duem a terme a l’escola:  Esperem que la xerrada t’agradi i t’aporti moltes idees per aplicar […]

La importància de l’estimulació del llenguatge a l’etapa d’infantil. Olga Soler

Hi ha infants que tenen més facilitat per comunicar-se verbalment i que poden fer intervencions amb un lèxic acurat i amb frases més llargues, i hi ha altres infants a qui els costa més expressar-se i comunicar-se. Davant d’això podem deduir que cada infant porta unes característiques innates que el predisposen a comunicar-se, però que […]

Els escacs com a eina educativa. Marta Amigó

En aquesta xerrada la Marta ens parla de com podem utilitzar els escacs a l’escola com una eina educativa.  La nostra societat és una societat de canvi constant i, per afrontar el futur (i podríem parlar també de present), tots els experts parlen de la importància de ser flexible, creatiu i saber treballar en equip. […]

Com treballem les ciències a l’escola Lluçanès. Mercè, Natàlia i Marian

L’escola Lluçanès és una escola pública d’Infantil i Primària d’una línia situada al municipi de Prats de Lluçanès a la comarca natural del Lluçanès. Un dels trets d’identitat de l’escola és el fet de treballar actualment l’àmbit científic de forma vivenciada i experimental aportant instruments d’anàlisi científic i fomentant l’observació i la investigació partint dels […]

Com podem educar la sexualitat a l’escola i l’institut? Irene Soriano

Sexualitat, educació sexual, infància, aula, drets, educació, docència, abús…, són paraules que coneixem, però, realment sabem de què parlem?, i si les barregem, què passa? L’educació sexual, vulguem o no, ens travessa, com a persones adultes i docents, tenim un paper i una responsabilitat molt important, però, ja sabem com fer-ho?  En aquesta xerrada parlem: […]

El teatre com a eina pedagògica. Rosa Gamiz

En aquesta xerrada la Rosa Gamiz comparteix les vivències a les aules que ha viscut amb els nens i nens al llarg de molts anys i com això l’ha portat a descobrir com d’útil i beneficiós pot ser utilitzar el teatre a l’aula amb els alumnes. La Rosa defensa les arts i el teatre com […]

Com podem millorar la relació entre escola i famílies? Gemma Puigcercós

En aquesta xerrada trobaràs propostes pràctiques i reflexions per millorar la relació entre famílies i escola, tant a nivell personal com a docent com a nivell de centre.  Descobriràs noves eines que t’enriquiran a l’hora d’acompanyar les famílies del teu alumnat, des d’un punt de vista reflexiu i posant èmfasis en millorar la comunicació i […]

Com treballem l’hort a l’escola. Escola Lluçanès. Anna Vilà

L’escola Lluçanès és una escola pública d’Infantil i Primària d’una línia, situada al municipi de Prats de Lluçanès a la comarca natural del Lluçanès. Un dels trets d’identitat de l’escola és el fet de treballar actualment l’àmbit científic de forma vivenciada i experimental aportant instruments d’anàlisi científica i fomentant l’observació i la investigació partint dels […]

La percussió corporal com a recurs pedagògic i artístic. Santi Serratosa

No hi ha dubte del paper que la música té en les nostres vides. Aquesta és un art i una ciència, tot al mateix temps; la seva naturalesa no verbal la converteix en un mitjà de comunicació universal, un estímul únic per penetrar en el nostre cos, evocar sentiments, emocions, facilitar respostes fisiològiques i psicològiques […]

Matemàtiques amb els escacs. Escola Sant Bernat Calvó

L’escola Sant Bernat Calvó és una escola pública d’ed. infantil i primària situada a Vila-seca (Tarragonès). És una escola que sap mantenir les tradicions i al mateix temps aposta per la innovació i la renovació pedagògica. En els darrers anys ha aconseguit 5 beques Erasmus i el plurilingüisme és un dels projectes importants del centre. […]

Com detectar l’abús sexual infantil i actuar davant d’una sospita. PrevenSI

Un dels aspectes més rellevants a l’hora de prevenir la violència sexual infantil és que les persones i organitzacions que treballen o estan en contacte amb NNA comptin amb espais que garanteixin el seu benestar i la seva seguretat.  Un dels espais més importants de socialització dels NNA, després de la seva família és l’escola. […]

L’aprenentatge cooperatiu com a línia de centre. Escola Bellpuig

L’escola Bellpuig és una escola pública, d’una línia que es troba al  municipi  de Sant Julià de Vilatorta, amb identitat catalana, coeducativa, pluralista i democràtica.  Ha anat avançant pedagògicament passant d’una línia més individualista i tradicional a metodologies més innovadores que afavoreixen la cooperació. A l’escola l’aprenentatge cooperatiu és un segell identitari que està present […]

Vivim la poesia a l’aula. Dani Espresate

Vols apropar la poesia als infants i treballar-la a l’aula de manera significativa? Vols comprovar la força d’un vers? El ritme, la cadència, la rima… ens donen la mà per acaronar-nos i guarir-nos, però la força d’un vers rau en el seu significat, en el com ho diu i en allò que suggereix. I és […]

Les altes capacitats a l’escola inclusiva. María S. Dauder

El món de les altes capacitats és sovint obviat en els plans educatius de tots els colors i tendències. Sembla que l’alumnat d’aquestes característiques va tot sol, no cal fer cap adaptació perquè parteix d’avantatges per sobre dels altres. El problema més important rau del fet que els professionals de l’educació no es miren l’alumnat […]

Educar la mirada filosòfica en la infància i l’adolescència. Jordi Nomen

El projecte educatiu Filosofia per a Nenes i Nens, que està avalat per la UNESCO, cerca exercitar la mirada filosòfica  dels infants i joves, per ajudar a construir persones crítiques, creatives i demòcrates.  En  un context d’informació excessiva i manipulada, cal tenir criteris per actuar a l’empara d’uns valors ètics propis, per  pensar per nosaltres […]

Com treballar les taules de multiplicar amb diferents materials? Jordi Albacete

Les taules de multiplicar són un dels continguts de matemàtiques de primària més necessaris i imprescindibles. El seu aprenentatge és útil des del primer moment en infinitat de situacions quotidianes.  Malgrat això, sovint escoltem que part de l’alumnat té dificultats per memoritzar-les. Insistim i insistim, però… Com podem garantir que el seu aprenentatge sigui permanent? […]

El ioga a l’educació. Dolors. G i Encarna. R

Si entenem l’educació com un aprenentatge per a la vida, veurem que depassa la mera funció instrumental i s’estén al desenvolupament integral de la persona. El ioga treballa des d’aquesta perspectiva, tenint en compte que som una unitat: cos, ment, emocions, espiritualitat. L’escola és un espai per al coneixement d’un mateix i del món; en […]

Descobrim com treballar el so a l’aula. Víctor.G i Gemma.V

Què és el so? Tot i la seva presència a la vida quotidiana, el so és un gran desconegut tant per infants com per a adults. Sovint el so s’explica com una ona, però comprenem bé què és una ona? Cal parlar d’ones a primària? Sabem com treballar-ho? En aquesta xerrada: Aquesta xerrada va adreçada […]

Espais de ciència en lliure elecció al 0-6. Montse Pedreira

Crear un espai permanent de descoberta a infantil amb l’objectiu de promoure experiències positives d’aprenentatge i acostament a la ciència a través de l’activitat exploratòria i el joc, planteja molts dubtes i incerteses:  En aquesta xerrada, abordem aquests i altres temes de manera distesa a partir de l’anàlisi d’experiències existents. Xerrada Descarrega la presentació en […]

Descobrim les plantes: lliguem l’entorn amb el currículum. Begoña Vendrell

En aquesta sessió expliquem diferents propostes que hem fet a l’escola per a treballar les plantes a partir de les sortides regulars que fem a l’entorn proper.  Es tracta de propostes senzilles, que es poden realitzar amb materials quotidians i que permeten treballar les plantes en i amb tots els sentits i abordar el seu […]

Propostes d’investigació per treballar l’hàbitat i els ecosistemes. Isabel Jiménez

Per tal d’afrontar els reptes ecològics que tenim al davant, és important que l’alumnat entengui els processos, interaccions i interdependències que es donen en els ecosistemes, així com els efectes de les influències externes en la seva conservació.  En aquesta xerrada donem orientacions didàctiques concretes per treballar aquests aspectes a l’aula destacant:  Les activitats proposades […]

Investiguem el camí dels nutrients. Irma Darné

Afrontar un projecte científic a una aula de primària no és una tasca fàcil, ja que moltes vegades, com a docents, creiem que no dominem amb seguretat els continguts a tractar, o no sabem quina metodologia emprar o, simplement, ens falta temps per crear un projecte amb sentit.  En aquesta xerrada, a partir d’una experiència […]

Com treballem les ciències a la comunitat de petits. IE Josep Maria Xandri

L’equip de mestres de la comunitat de petits del Xandri explica com s’organitza i quina idea d’infant i, per tant, d’escola té.  La seva organització fa que tinguin una aula que anomenen laboratori. És una aula on hi recullen tot allò que porten de l’exterior quan surten a passejar amb els infants, a les sortides […]

Experimentem amb les forces. Florenci Pla

En aquesta xerrada es comprtim: Les propostes pràctiques estan orientades bàsicament a infantil i primària, tot i que aquestes mateixes pràctiques es poden treballar a secundària. A infantil i primària es demanaria a l’alumne/a que tregui conclusions (qualitatives) del que observa i a secundària es podria arribar a treure conclusions de forma quantitativa. En la […]

Les ciències són a tot arreu. Teresa Feu

Els infants aprenen ciències a l’escola, a fora de l’escola, al matí i a la nit, aprenen a tothora i a tot arreu, perquè aprendre és una necessitat vital, perquè necessiten comprendre el món per a poder-s’hi adaptar i viure-hi. Podem optar a acompanyar-los en aquest procés o limitar-nos a obviar-lo fent propostes al marge […]

Experiments per treballar els canvis físics i químics a l’aula. Carlos Moreno

En aquesta xerrada compartim experiments senzills que poden ser útils per: En la xerrada es planteja utilitzar materials coneguts que podem aconseguir fàcilment en el nostre entorn proper, de manera que contextualitzem l’aprenentatge en un àmbit quotidià.  És un fet de fàcil comprovació que si plantegem un experiment abans de començar la classe, l’alumnat es […]

Investiguem sobre el moviment aparent del Sol i el dia i la nit. Jordi Martí

En aquesta xerrada s’exposa un itinerari d’investigació dirigit a nens i nenes de cicle inicial per treballar: En la xerrada es descriuen amb detall les diverses activitats que es plantegen en l’itinerari d’investigació i es justificaran a partir dels models d’ensenyament de les ciències basats en la investigació.  També es fa referència a les eines […]

Els terratrèmols: Què podem investigar i com podem fer-ho? Íngrit Soriguera

En aquesta xerrada expliquem com es forma un terratrèmol, i com es mesuren, distingint la magnitud (escala Richter) de la intensitat (escala de Mercalli).  Per fer-ho, utilitzarem maquetes i exemples pràctics, que ens ajudaran a comprendre com funciona aquest fenomen geològic que podem viure a escala humana i forma part del nostre món.  En la […]

Fem servir les fruites per desenvolupar el raonament científic a infantil. Maite Novo

Aquesta xerrada és eminentment pràctica, però sense oblidar les bases teòriques que sustenten les diferents propostes que us presentarem.  Primer de tot, parlem sobre què entenem per raonament científic en edats primerenques: partim de la vostra experiència i la vostra mirada per (re)enfocar-la vers les bases del pensament científic que hem de treballar amb els […]

Orientacions i propostes per apropar la meteorologia a l’aula. Mònica Usart

L’objectiu d’aquesta xerrada és donar eines als docents per descobrir com treballar la meteorologia a l’aula. En la xerrada es fa referència a: Una de les parts importants del temps, és l’observació. Si no sabem què està passant sobre els nostres caps, és difícil saber què passarà en un futur.  El primer punt és orientar […]

El pati de l’escola com a laboratori de ciències. Mercè Viñas

El pati és un espai de joc però també de descoberta i aprenentatge. Els alumnes es passen moltes hores al pati, però moltes vegades desconeixen el que els envolta. Tot objecte, element, material, éssers viu,… pot provocar que ens fem preguntes que facin que interpretem allò que veiem d’una altra manera. Talment com si féssim […]

L’energia: Què ensenyar i com fer-ho? Digna Couso

L’energia és un concepte transversal a l’ensenyament de les diferents disciplines científiques i també no científiques.  En l’actualitat tenim molt de coneixement de les dificultats de l’alumnat respecte a aquesta idea tan abstracta. En la xerrada descobrim diferents propostes de com ensenyar l’energia a l’aula.  Compartim aquest coneixement i una eina molt útil pel professorat: […]

Contes per aprendre ciències. Pilar Melcón

Els contes són un gran recurs pedagògic que fem servir habitualment a les aules d’infantil, però…  amb quina mirada, amb quina intenció? En aquesta xerrada explicarem com a través dels contes podem treballar un ampli ventall de continguts d’àmbit científic; com ens permeten d’una manera molt natural plantejar-nos preguntes, com ens mostren fenòmens propers,..i així […]

Els Microorganismes: Què treballar i com fer-ho? Cristina Valls

Els microorganismes són un ampli grup d’organismes unicel·lulars que poden viure en diferents ambients. La gran majoria són inofensius i fins i tot beneficiosos, altres causen infeccions i malalties.  La relació dels humans amb els microorganismes es va iniciar fa segles, juntament amb la domesticació dels animals grans, també es van anar domesticant els microorganismes […]

Magnetisme bestial. Marc Boada

Tots i totes hem sentit a parlar del magnetisme, però sabem realment què és? Com funciona? Com ho podem treballar amb els nostres alumnes? Sabem que fa més de dos mil anys que algú va somiar per primera vegada que potser es podia fer flotar alguna cosa a l’aire gràcies a uns imants; i avui […]

Recull de jocs per treballar continguts i idees de ciències. Laura Martín

Els jocs són un recurs molt utilitzat en alguns àmbits de l’educació com a eines extraordinàries per a motivar, divertir-se i predisposar a l’aprenentatge.  A l’aula de ciències, també ens poden oferir un espai motivador, però alhora, un espai d’aprenentatge i de simulació de fenòmens naturals. Les activitats de joc ens permeten representar idees científiques, […]

Els ODS, un marc idoni per a educar en la sostenibilitat i la ciutadania global. Catesco

El món es transforma davant nostre, generant reptes i oportunitats sense precedents. Per això, Nacions Unides ha establert l’Agenda 2030 i els seus 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible: una crida urgent a l’acció conjunta per fer indissociable progrés, sostenibilitat, justícia i Drets Humans. No podem parlar d’educació de qualitat si no preparem els infants i […]

Descobreix 10 propostes per filosofar entorn dels ODS. Jordi Nomen

Sempre he entès l’escola com a eina de transformació personal i social. Hauria de ser l’espai de les oportunitats, l’ascensor que permetés el creixement personal dels infants que hi conviuen i fomentés una autèntica ciutadania democràtica. En el futur es dibuixen tres reptes globals urgents:  Els Objectius de Desenvolupament Sostenible marquen un camí en aquesta […]

Eduquem per als ODS a través dels jocs. Oriol Ripoll

Apropar-se als objectius que formen els ODS requereix d’una anàlisi profunda de què són i què suposen, una vivència en primera persona per tal d’afavorir el compromís i una crida a l’acció.  Una de les grans virtuts del joc és que posa en primera persona cadascuna de les decisions, permet analitzar els resultats obtinguts i […]

Art contemporani i ODS. Una oportunitat per globalitzar aprenentatges. 3 ART Educa

En aquesta xerrada parlem de la importància dels llenguatges artístics contemporanis en els processos d’aprenentatge i coneixerem les diverses maneres d’aproximar-nos-hi. Les creacions de les i dels artistes contemporanis són reflex de la nostra societat i això fa que ens plantegin situacions on ens conviden a qüestionar el món que ens envolta.  Descobrim com diferents […]

Com podem educar per a la igualtat de gènere? Eura Mutiño

L’objectiu de desenvolupament sostenible 5 vetlla per aconseguir la igualtat de gènere i apoderar totes les dones i nenes en una actualitat plena de violències masclistes i desigualtats per raons d’orientació sexual, identitat o expressió de gènere. El 2021 es van detectar o denunciar, a Catalunya, 10 matrimonis forçats (amb noies i nenes d’entre 13 […]

Impliquem-nos en la defensa dels oceans amb Greenpeace

La vida a la Terra depèn directament dels oceans.  Els beneficis que els oceans ens brinden en el nostre dia a dia són innombrables: influeixen en els fenòmens meteorològics més destacats, regulen el clima, produeixen l’oxigen que respirem i són la llar de balenes, taurons, tortugues i d’altres espècies. Però actualment, la salut i l’estat […]

Creem una iniciativa solidària amb Metges Sense Fronteres

Creadors Sense Fronteres és un projecte educatiu i de sensibilització que involucra als i les alumnes com a agents de canvi de la societat. En aquest projecte es comença sensibilitzant a l’alumnat sobre la importància de l’accés a la salut per a una bona qualitat de vida. Es dóna a conèixer el paper de l’Ajuda […]

Propostes i recursos per educar en drets d’infància i ciutadania global. Unicef

En el preàmbul de la Convenció sobre els Drets de l’Infant s’afirma que els infants i adolescents s’han de preparar per a una vida independent en societat. L’exercici del dret a la participació és fonamental per a aconseguir-ho.  Un enfocament educatiu d’educació en drets d’infància que incorpora processos de participació autèntica contribueix a consolidar la […]

Implica’t + amb els ODS. Maria del Mar Lluelles

L’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible consisteix en un pla d’acció a favor de les persones, el planeta i la seva prosperitat. L’Agenda planteja 17 ODS que abracen aspectes fonamentals per a la humanitat com l’educació, l’energia, la pau o el clima.  Cadascun dels objectius desplega, al seu torn, un conjunt de metes més assolibles […]

Entre[terres]: Guia educativa sobre migracions a la Mediterrània

Entre Terres és una guia educativa útil per treballar les migracions a la mediterrània amb infants i joves des d’una perspectiva transformadora. L’objectiu d’aquest material és dotar d’eines a les entitats educatives, les escoles i els instituts per tal d’abordar la temàtica de les persones refugiades amb infants i joves, des d’una perspectiva de construcció […]

Com podem educar per a un consum conscient? Opcions

Satisfer les nostres necessitats tenint en compte les conseqüències de les nostres decisions. Això passar per reflexionar sobre l’autenticitat de les necessitats, informar-nos de les opcions que tenim i triar aquelles que contribueixen a la justícia, al benestar social i personal i que tenen menys impacte ambiental. En la xerrada us donem pautes i orientacions […]

Organitzem una campanya de donació de sang. Banc de sang i teixits

“Aprèn, participa i dona” és un programa educatiu perquè infants i joves de 6 a 18 anys adquireixin coneixements i valors a través de la promoció de la donació de sang i l’organització d’una campanya. Aquest programa educatiu involucra infants i joves en la difusió de la necessitat de donar sang. Els participants aprenen sobre […]

El cinema, un recurs per treballar els ODS a l’aula. Filmoteca de Catalunya

El cinema, les pel·lícules documentals o de ficció, llargmetratges o curtmetratges, a més del seu valor artístic, són un recurs didàctic molt potent que permet treballar gran quantitat de continguts i valors de manera atractiva i motivadora pels alumnes. En aquesta xerrada us proposem un llistat de diferents pel·lícules i fragments de pel·lícules que us […]

Eines per treballar els ODS a l’escola i l’institut. Mans Unides

En la xerrada us compartim els materials necessaris per treballar l‘educació per al desenvolupament a les vostres aules. Parlem de materials adequats per treballar a l’etapa de Primària i a l’etapa de Secundària, i que podeu sol·licitar a les nostres delegacions. Els objectius globals de les activitats són: També us parlem del Concurs de clipmetratges […]

Eduquem per un nou model energètic. Víctor López

La UNESCO, a través de la definició dels Objectius per al Desenvolupament Sostenible (Centre Unesco de Catalunya, 2018), assenyala que és crucial educar la població per poder entomar el repte de la transició energètica prevista per a les pròximes dècades.  Segons aquests ODS, formar l’alumnat en qüestions energètiques implica formar-los pel que fa a la […]

Els centres educatius col·laborem amb la cooperativa roba amiga. La cooperativa Roba Amiga

La cooperativa roba amiga ofereix campanyes d’educació i sensibilització ambiental, una eina fonamentalment per sensibilitzar als infants i joves envers la gestió de la roba usada. En la xerrada us expliquem Xerrada Descarrega la presentació en PDF Mostra Ponent La Cooperativa té per objectiu modernitzar el sector en termes d’eficiència i rendibilitat, fent el procés […]

Eduquem per als ODS a través de les cançons. Ànnia V. Cabratosa

Les cançons són una eina de treball amb gran potencial. A través d’elles podem introduir i abordar temàtiques ben diverses de manera que els aprenentatges siguin molt més significatius.  Avui dia, gràcies als avenços en el camp de la neurociència, sabem que la música estimula múltiples àrees cognitives relacionades amb l’aprenentatge i això fa que […]

Aprendre per projectes és molt més que fer una modificació puntual a la vida d’escola. Fernando Hernández

Reclamar la importància d’aprendre de manera globalitzada ha estat una constant en la història de l’educació. Decroly, Montessori, Dewey, Freinet, Freire, Stenhouse, Morin entre d’altres han apuntat la importància d’aprendre a partir d’establir relacions (entre matèries, entre el dins i el fora de l’Escola, entre allò escolar i allò social,…) i no de manera compartimentalizada. […]

Com es mouen les joguines? Escola Anglesola. Migdalia i Anna

A la nostra escola treballem amb la metodologia basada en projectes, sense llibres de text. Partint de les idees prèvies dels nens i nenes, la formulació d’hipòtesis i l’experimentació com a medi per aconseguir resoldre aquells reptes que se’ls hi plantegi. Pensem que l’educació ha de posar els alumnes al centre dels aprenentatges, oferint situacions […]

Camins de recerca: Arrelant al bosc. Escola Cooperativa El Puig. Anna, Tània i Carol

Els nostres orígens són en el bosc i des de l’Escola veiem necessari enfortir el vincle amb la natura tenint-hi una relació quotidiana i continuada, per observar, explorar, descobrir, viure-hi experiències… Creiem en una educació que ens retorna a la natura, tocant-la amb les mans i arrelant profundament, per emprendre un camí de coneixement. A […]

Es mouen els papers… Com es mouen? Què els mou? Pilar Melcón

Un fet quotidià que genera curiositat és el punt de partida d’aquest projecte. L’escolta de l’adult  permet recollir les idees dels nens sobre els fenòmens i així passar d’una mirada que troba a la màgia la resposta a plantejar preguntes investigables i, per tant, fer, pensar i elaborar explicacions incorporant la mirada de la ciència.  […]

Com avaluar per aprendre en el marc del treball per projectes? Neus Sanmartí

En tot procés d’aprenentatge és imprescindible que les activitats incloguin moments d’avaluació-regulació, cosa que comporta preveure per a què avaluar, què, quan i com.  Cal tenir present que l’alumnat aporta a l’aula les seves pròpies idees i maneres de fer, parlar i sentir, i que aprendre comporta revisar-les i fer-les més complexes i sofisticades, és […]

Dissenyar i aplicar projectes a secundària. Tipus i estratègies. Jordi Domènech

El disseny de propostes ABP implica definir escenaris d’aprenentatge en els que el Context, el Contingut i el Conflicte que demanem als alumnes que resolguin estiguin ben connectats entre sí. En la xerrada es proposarà una plantilla per a dissenyar projectes, i es descriuran 6 projectes de diferents matèries portats a les aules de secundària.  […]

L’aprenentatge cooperatiu, competencial i globalitzat a l’escola Sadako. Jordi Musons

Ja fa uns anys, l’escola va iniciar un gir metodològic rellevant, en què va abandonar l’hegemonia dels aprenentatges estructurats en matèries estanques, per crear espais d’aprenentatge competencials, globalitzats i interdisciplinars. En aquest camí de remodelació del projecte educatiu, es va decidir dissenyar un model propi que pogués donar cabuda a tres eixos principals de l’aprenentatge: […]

Què passaria si un dia desapareguessin totes les abelles del món? Escola Miquel Martí i Pol

“L’alumne/a és el centre. Les decisions educatives estan centrades en l’alumnat, en el seu benestar i en els seus interessos. El/la mestre/a guia, orienta, supervisa i recondueix.” Amb aquestes premisses, l’escola Miquel Martí i Pol comença una nova etapa l’any 2015 encapçalada per la seva directora Raquel Valle Pardeiro, qui promou una nova mirada metodològica  […]

Projectes per desenvolupar les competències per a la sostenibilitat. ABP x ODS. Marina i Mar

Aquesta xerrada té per objectiu abordar l’aprenentatge basat en projectes orientats a l’assoliment dels Objectius per al Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de Nacions Unides, a través del suport de la Guia ABPxODS: disseny de projectes per desenvolupar les competències clau per a la sostenibilitat. En el seu document Educar per als ODS: objectius […]

Tres projectes per desenvolupar les competències per a la sostenibilitat. Escola Virolai

En aquesta xerrada us expliquem com s’inclouen les competències per la sostenibilitat en processos d’aprenentatge basat en projectes. Compartim com és un dels eixos de disseny de propostes i com s’incorpora en l’avaluació dels aprenentatges.  En la xerrada us expliquem tres projectes per desenvolupar les competències per a la sostenibilitat que hem dut a terme […]

Els projectes a l’escola Muntanyola. 2 projectes duts a terme a l’aula. Maria i Bet

L’Escola Muntanyola és una escola rural, pública i catalana, situada a la comarca d’Osona. Els agrupaments a l’escola són d’alumnes de diferents edats, aquests aprenen de tot el que els envolta. Per aquest motiu, treballem de diferents maneres per arribar a tots ells/es: treball per projectes, treball cooperatiu, tallers intercicles, tallers de matemàtiques i llengües, […]

DUA, realitat o utopia? Com incorporar el DUA a les nostres aules. Prudens Martínez

El Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA) és el marc que ens orienta cap a la millora dels processos d’aprenentatge de totes les persones. Partint de coneixements científics sobre com aprenen les persones, DUA ofereix experiències flexibles per a l’aprenentatge. En aquesta xerrada aprofundim en els beneficis que aporta la comprensió d’aquest marc per avançar […]

Com afavorim la inclusió dels alumnes amb trastorns de la conducta? CRETDIC

En els centres educatius ens trobem a les aules amb alumnat que presenta dificultats de regulació de la conducta que genera molts dubtes, dificultats i patiment en la comunitat educativa. Entendre aquestes dificultats és el primer pas per atendre les necessitats d’aquests alumnes. Dissenyar una resposta educativa a aquestes situacions que es donen a l’aula […]

Mesures i suports universals que afavoreixen contextos educatius inclusius. Laia Jurado

Avançar cap a una  escola per a tothom, implica que tot l’alumnat tingui presència, participi i progressi  en el mateix entorn escolar, obtinguen una resposta personalitzada. Viure la diferència com un factor positiu i cercar formes cada cop més adequades de respondre a la variabilitat predictible de les aules, garantint una major igualtat d’oportunitats suposa […]

Què és l’alta sensibilitat i com podem acompanyar un infant PAS? Alba, Sandra i Marta

L’alta sensibilitat en el processament sensorial és una característica diferencial, amb una base neurobiològica, present en un 20-30% de la població humana i de la resta d’espècies animals. Es tracta d’un tret determinat genèticament i heretat independentment del gènere. El sistema nerviós d’una persona amb alta sensibilitat detecta diferències més subtils en els estímuls i […]

La discapacitat visual en el món educatiu. Estratègies i recursos. CREDV

La població amb discapacitat visual greu és una població diversa, no tan sols per la gran heterogeneïtat en què es manifesta el dèficit, sinó per les característiques peculiars de cada persona que la fa individual i diferent de les altres. Els centres docents amb alumnat amb discapacitat visual reben el suport de professionals itinerants especialistes […]

L’acollida de l’alumnat nouvingut. Què, com i quan? Imma. B i Montserrat. Ll

Actualment, ens trobem a les aules amb una gran diversitat lingüística i cultural i un alt percentatge de matrícula viva. Per aquesta raó és essencial promoure l’acompanyament de l’alumnat nouvingut i fomentar l’aprenentatge de la llengua catalana. L’acollida i la inclusió escolar de tot l’alumnat ha de ser de les primeres responsabilitats i primers objectius […]

Les altes capacitats: detecció i actuació en l’àmbit educatiu. Sandra Tarragó

L’alta capacitat intel·lectual (ACI) és el nom que ens referim per englobar les persones que tenen unes característiques cognitives diferents de la resta de la població. El seu potencial intel·lectual i la capacitat per l’aprenentatge és molt superior, per això són persones que requereixen una sèrie de mesures educatives diferenciades per tal que el seu […]

Com podem detectar i atendre els alumnes amb dislèxia? Neus i Mercè

La Dislèxia és un trastorn del neurodesenvolupament de base genètica que afecta entre un 5 i un 10% de la població, no hi ha diferències significatives de prevalença entre ambdós sexes. És manifesta amb una dificultat significativa i persistent en la forma escrita del llenguatge, que és independent de qualsevol causa intel·lectual, cultural o emocional […]

Tinc un/a alumne/a amb TDAH. Què puc fer? M.Carme i Maite

El Trastorn per Dèficit d’atenció i Hiperactivitat, més conegut com a TDAH, és un trastorn del neurodesenvolupament. Els símptomes nuclears estan caracteritzats per impulsivitat, hiperactivitat i dificultat per mantenir l’atenció. Actualment, la prevalença del trastorn és d’un 5% en edat infantil a Catalunya, encara que el trastorn també es dona en l’adultesa. El TDAH és […]

Estratègies i Orientacions per a la inclusió de l’alumnat amb Pèrdua Auditiva. CREDA

La pèrdua auditiva o sordesa és una deficiència greu i permanent que afecta la captació de tots els senyals auditius, per tant, afecta tota la comunicació oral i el desenvolupament lingüístic en la llengua oral/parlada. Les pèrdues auditives no són totes iguals, sinó que hi ha diferències importants segons el grau d’afectació, el moment d’aparició […]

Una proposta per treballar l’evolució a primària. Núria.L i Sandra M

Charles Darwin deia que no és l’espècie més forta la que sobreviu, ni la més intel·ligent, sinó la que respon millor als canvis. Però com es respon als canvis? En tots els ecosistemes, els organismes competeixen entre ells per recursos, aliments, espai…  Quan es produeix una pertorbació (canvi de temperatura, orientació, dessecació…) els éssers vius, […]

De flor en flor: investiguem la pol·linització a l’aula. Isabel Jiménez

Diversos estudis i notícies recents alerten amb contundència del problema de la davallada d’insectes a nivell mundial. Entendre les interaccions planta-insecte i el procés de la pol·linització, és important per motius molt diversos: ja siguin relacionats amb l’ecologia, la biodiversitat i la conservació com relacionats amb la producció d’aliments. Tot i que no hi ha […]

La Terra i els seus canvis: què investigar i com fer-ho. Conxita Márquez

Són molt freqüents les notícies relacionades amb la Terra i els seus canvis: inundacions, esllavissades, erupcions volcàniques, terratrèmols, minerals i recursos necessaris a la vida quotidiana, preservació de paisatges que formen part del nostre patrimoni natural, etc…  Aquestes notícies són una oportunitat per adonar-nos que la geologia és a tot arreu, fer-nos preguntes i iniciar […]

La nutrició de les plantes. Què investigar i com fer-ho? Jordi Martí

Comprendre com es nodreixen les plantes no és una tasca fàcil per als nens i nenes de primària, perquè la nutrició de les plantes és, en molts aspectes, diferent de la nutrició dels animals que els infants tenen de referència.  Amb tot, és possible dissenyar itineraris d’investigació que ajudin a fer evidents les principals diferències […]

Oceà i clima: mullem-nos per descobrir-ne la relació! Activitats pràctiques. Begoña Vendrell

👉 La Bego està fent el doctorat i demana si podeu omplir l’enquesta següent “L’oceà et necessita: omple l’enquesta i participa en l’estudi diagnòstic de la cultura oceànica en l’àmbit educatiu” Cal que escullis segons si ets docent de primària o secundària: Correu electrònic de contacte: bvendrell@santgregori.org L’oceà, a través de diversos processos que inclouen la interacció […]

Experimentar no és fer experiments. Montse Pedreira

Els nens i nenes poden fer ciència des de ben petits i les i els mestres no hem de ser científics per acostar als més menuts l’experimentació a l’aula.  El més rellevant que podem aportar els centres educatius perquè els infants aprenguin ciències és possibilitar que els infants adquireixin experiència directa amb els fenòmens. En […]

El paper de la persona adulta en un espai de ciència en lliure elecció. Marta Llebaria

El paper de la mestra a un espai de ciència és facilitar situacions d’aprenentatge on els nens i nenes es plantegin preguntes, formulin hipòtesis, contrastin conjectures… en un marc de comunicació. La conversa, en aquest context, no s’entén com un intercanvi oral, sinó com la base del fer, pensar i actuar, que serveix per planificar […]

Els minerals: recurs imprescindible a l’aula. Com fer-ho? Íngrit Soriguera

Els minerals ens criden l’atenció pels seus colors i les seves propietats. Però, tots brillen? Tots són petits?  És cert que els minerals són materials molt atractius, raó per la qual motiven molt als estudiants, i faciliten un bon aprenentatge, però aquesta no és la raó principal per ser treballats a l’aula.  Els minerals:  A […]

Recordar contrasenya