Eduquem per als ODS a través dels jocs

Ponent: Oriol Ripoll Especialista en jocs. Creatiu a Jocs al segon, una consultora dedicada al desenvolupament de jocs aplicats a projectes de comunicació i educació. Co-director del màster en joc, gamificació i tecnologia aplicats a l’educació d’Enti-UB. Professor de creació de jocs a ENTI, el grau de videojocs de la Universitat de Barcelona i de […]

Propostes didàctiques per incloure l’immens oceà en el currículum

Ponent: Begoña Vendrell i Anna Gili L’Institut de Ciències del Mar (ICM) és el quart institut de recerca més gran del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) d’Espanya i el més gran dedicat a la recerca marina. L’ICM duu a terme una recerca fronterera i fomenta la transferència de coneixement i tecnologia sobre temes relacionats amb […]

Descobreix 10 propostes per filosofar entorn dels ODS

Ponent: Jordi Nomen Llicenciat història contemporània. Postgrau ciutadania. Màster filosofia. Professor escola Sadako. Escriptor. Autor de la trilogia El nen filòsof. Resum: Sempre he entès l’escola com a eina de transformació personal i social. Hauria de ser l’espai de les oportunitats, l’ascensor que permetés el creixement personal dels infants que hi conviuen i fomentés una […]

Com fer voluntariat ambiental per la conservació de la natura a Catalunya

Ponent: Anna Parisi La Xarxa per a la Conservació de la Natura (XCN)  som una organització sense afany de lucre que aglutina més de 160 entitats i organitzacions dedicades a la conservació de la natura a Catalunya amb participació ciutadana, a través del voluntariat ambiental i la custòdia del territori. El portal www.voluntariatambiental.cat, impulsat des […]

El bicibús, un projecte comunitari i col·laboratiu que t’enamorarà

Ponent: Helena Vilardell Mestra d’educació primària i fundadora de Canvis en cadena, entitat que promou l’ús de la bicicleta als infants i a les seves famílies com a mitjà per desplaçar-se. Resum: El projecte bicibús neix des de la necessitat el dia que dues mestres de la ciutat de Vic decideixen acompanyar 9 infants cap […]

Els ODS, un marc idoni per a educar en la sostenibilitat i la ciutadania global

Ponent: Marina Gay, directora de Catesco. Catesco és una associació que promou els valors i accions de la UNESCO a la societat catalana i, alhora, vol contribuir a fer que la societat catalana participi en el diàleg internacional de la UNESCO i del sistema de Nacions Unides, per tal de sumar a través del diàleg, […]

Recull de jocs per treballar continguts i idees de ciències

Ponent: Laura Martín Ferrer Professora associada a la Universitat de Vic- Universitat Central de Catalunya, estudiant de doctorat i mestra d’educació primària. Especialitzada en didàctica de les ciències. Estretament vinculada al lleure i a l’educació no formal. M’apassionen dos grans temes: les ciències i els jocs. Resum: Els jocs són un recurs molt utilitzat en […]

Magnetisme bestial

Ponents: Marc Boada Divulgador científic, conferenciant, escriptor. Dirigeix l’Associació Pèndulum dedicada a la comunicació científica. Més informació sobre en Marc Boada. Tots i totes hem sentit a parlar del magnetisme, però sabem realment què és? Com funciona? Com ho podem treballar amb els nostres alumnes? Sabem que fa més de dos mil anys que algú […]

Els Microorganismes: Què treballar i com fer-ho?

Ponent: Cristina Valls Bautista Llicenciada en biologia per la Universitat Autònoma de Barcelona i doctora en biologia por la Universitat de Lleida. És professora del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la Universitat Rovira i Virgili en l’àrea de la didàctica de les ciències experimentals i en el màster de formació del professorat. Participa en […]

Contes per aprendre ciències

Ponent: Pilar Melcón Pilar Melcón, mestra d’educació infantil i primària, actualment docent a l’escola la Llacuna del Poblenou. Formadora en didàctica de les ciències des de diversos àmbits. Entre d’altres, va formar part del grup UB, aula de ciències. Ha publicat diferents articles i publicacions sobre la didàctica de les ciències, i ha compartit activitats […]

L’energia: Què ensenyar i com fer-ho?

Ponent:  Digna Couso Llicenciada en física i doctora en didàctica de les ciències. Investigadora en Ensenyament i aprenentatge de les ciències i formadora de mestres i docents de secundària a la Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals. Formadora en educació STEM. Resum: L’energia és un concepte […]

El pati de l’escola com a laboratori de ciències

Ponent: Mercè Viñas  Mestra a l’Escola Lluçanès de Prats de Lluçanès. Fa més de 10 anys que promou conjuntament amb el claustre un treball de ciències experimental a partir de l’assessorament  amb la UVic-UCC , i més endavant amb el CESIRE i el programa STEAM.cat Resum: El pati és un espai de joc però també […]

Orientacions i propostes per apropar la meteorologia a l’aula

Ponent: Mònica Usart  Llicenciada en Física i Màster en Meteorologia. Fa el temps cada dia a RAC1 i RAC105 i, quan s’escau, també s’encarrega d’apropar la ciència als oients parlant d’astronomia, geologia, canvi climàtic… És autora de 3 llibres per tots els públics i 3 contes. L’objectiu d’aquesta xerrada és donar eines als docents per […]

Fem servir les fruites per desenvolupar el raonament científic a infantil

Ponents: Maite Novo Apassionada de la ciència, l’educació i la infància. És coordinadora de l’àrea de Didàctica de les Ciències Experimentals de la Universitat Rovira i Virgili (URV). Treballa en l’estudi, aplicació i avaluació de metodologies d’aprenentatge que contribueixen al desenvolupament de la competència científica en infants d’educació infantil i primària. Una part important de […]

Els terratrèmols: Què podem investigar i com podem fer-ho?

Ponents: Íngrit Soriguera Llicenciada en Geologia i en Ciències Ambientals, màster en Didàctiques Específiques, professora i divulgadora de les Ciències de la Terra, amb passió des de Geòleg.CAT. Actualment treballa a l’àrea de Didàctica de les Ciències a la UB i professora a l’Educació Secundària. En aquesta xerrada expliquem com es forma un terratrèmol, i […]

Investiguem sobre el moviment aparent del Sol i el dia i la nit

Ponent: Jordi Martí Doctor en didàctica de les ciències per la UAB. Actualment és professor de didàctica de les ciències a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya. Autor del llibre Aprendre ciències a l’educació primària (editorial Graó, 2012). En aquesta xerrada s’exposa un itinerari d’investigació dirigit a nens i nenes de cicle inicial per […]

Experiments per treballar els canvis físics i químics a l’aula

Ponent:  Carlos Moreno Borrallo Licenciado en Ciencias Químicas (U. Valencia) Jefe Dep. Ciencias Ágora International School Andorra. Evaluador Proyectos Científicos FECYT. Formador profesorado con CDL Catalunya, IEI (Lleida), Castellón, Elche… Ponente congresos Scientix Madrid, JAEM Valencia, TEDxAndorralavella, CienciAtarfe, STEAM Castellón, etc … (más de un centenar de charlas en colegios, museos, universidades, etc) Programa de […]

Les ciències són a tot arreu

Ponent: Teresa Feu Mestra, formadora, psicopedagoga i professora col·laboradora de la Facultat de UVic. Els infants aprenen ciències a l’escola, a fora de l’escola, al matí i a la nit, aprenen a tothora i a tot arreu, perquè aprendre és una necessitat vital, perquè necessiten comprendre el món per a poder-s’hi adaptar i viure-hi. Podem […]

Experimentem amb les forces

Ponent: Florenci Pla Professor (emèrit) de Didàctica de la ciència i la tecnologia de la Universitat d’Andorra. Guanyador de la 1a edició del Premi d’Innovació Educativa del Consell General d’Andorra. Divulgador de la ciència. En aquesta xerrada es comprtim: Conceptes bàsics que els docents hem de conèixer per treballar les forces a l’aula Propostes pràctiques […]

Com treballem les ciències a la comunitat de petits de l’IE XANDRI

Ponent: Equip de mestres de la comunitat de petits del Xandri: Iraida Cotrina, Cristina Erra, Alba Rizo i Pilar Trabal. Resum: L’equip de mestres de la comunitat de petits del Xandri explica com s’organitza i quina idea d’infant i, per tant, d’escola té.  La seva organització fa que tinguin una aula que anomenen laboratori. És […]

Investiguem el camí dels nutrients

Ponent: Irma Darné Mestra d’Educació Primària a l’Escola Vedruna de Ripoll. Col·laboradora i formadora a la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació. Afrontar un projecte científic a una aula de primària no és una tasca fàcil, ja que moltes vegades, com a docents, creiem que no dominem amb seguretat els continguts a […]

Propostes d’investigació per treballar l’hàbitat i els ecosistemes

Ponent: Isabel Jiménez Bargalló Biòloga i mestra d’educació primària, doctora en innovació i intervenció educativa. Actualment, treballo com a docent i investigadora freelance a la Universitat de Vic i a la UOC i realitzant assessoraments i materials didàctics per diverses institucions tant catalanes com d’àmbit internacional. Per tal d’afrontar els reptes ecològics que tenim al […]

Descobrim les plantes: lliguem l’entorn amb el currículum

Ponent: Begoña Vendrell Simón La Bego Vendrell és professora d’ESO i Batxillerat a l’Escola Sant Gregori de Barcelona, on hi coordina les ciències experimentals i on ha desenvolupat i realitza un programa de Forest School. És llicenciada en Biologia i en Antropologia Social i Cultural per la UB, i després de fer estudis de postgrau […]

Espais de ciència en lliure elecció al 0-6

Ponents: Montse Pedreira Doctora en educació, mestra d’educació infantil i primària a l’escola pública durant prop de 20 anys, formadora de mestres en l’àmbit de la didàctica de la ciència i creadora dels espais de ciència en lliure elecció per a les primeres edats: Niu de ciència (Museu de Ciències Naturals de Barcelona), Lab 0_6 […]

Descobrim com treballar el so a l’aula

Ponents: Víctor Grau Doctor en ciències físiques per la UPC. Professor agregat a la UVic i professor associat a la UB. Fundador de PhysicS!. Imparteix didàctiques de les ciències i la matemàtica. Professor de didàctica de la física en els màsters de formació de professorat de la UB. Col·labora en diversos projectes educatius amb Cosmocaixa. […]

El ioga a l’educació

Xerrada a càrrec de: Dolors Garcia Encarna Romero Si entenem l’educació com un aprenentatge per a la vida, veurem que depassa la mera funció instrumental i s’estén al desenvolupament integral de la persona. El ioga treballa des d’aquesta perspectiva, tenint en compte que som una unitat: cos, ment, emocions, espiritualitat. L’escola és un espai per […]

El joc motriu i la psicomotricitat a l’escola bressol “Els Menuts”

Xerrada a càrrec de: Eunice Blahà Aurich Tina Esquerra Briera La nostra escola Bressol, “Els menuts”, és una escola bressol municipal de Mataró. El projecte de la nostra escola es basa en la pràctica psicomotriu i el desenvolupament motor de l’infant.  El nostre projecte va néixer fa més de 10 anys observant la necessitat de […]

Com podem detectar i atendre els alumnes amb dislèxia?

Xerrada a càrrec de: Carla Salinas Martínez Dislèxia, discalcúlia, TDAH, disortografia, disgrafia, autisme… Aquestes terminologies cada cop són més presents a l’aula. En aquesta xerrada ens centrem en la Dislèxia. Anirem més enllà de les definicions de llibre, parlarem d’aquells senyals d’alarma que podem observar a l’aula i que ens permeten detectar que hi pot […]

Com podem treballar les taules de multiplicar amb diferents materials?

Ponent:  Jordi Albacete Les taules de multiplicar són un dels continguts de matemàtiques de primària més necessaris i imprescindibles. El seu aprenentatge és útil des del primer moment en infinitat de situacions quotidianes.  Malgrat això, sovint escoltem que part de l’alumnat té dificultats per memoritzar-les. Insistim i insistim, però… Com podem garantir que el seu […]

Educar la mirada filosòfica en la infància i l’adolescència

Ponent: Jordi Nomen Llicenciat història contemporània. Postgrau ciutadania. Màster filosofia. Professor escola Sadako. Escriptor El projecte educatiu Filosofia per a Nenes i Nens, que està avalat per la UNESCO, cerca exercitar la mirada filosòfica  dels infants i joves, per ajudar a construir persones crítiques, creatives i demòcrates.  En  un context d’informació excessiva i manipulada, cal […]

Les altes capacitats a l’escola inclusiva

Xerrada a càrrec de: María S. Dauder: Lingüista, mestra de primària i anglès. Experta en altes capacitats i escriptora. El món de les altes capacitats és sovint obviat en els plans educatius de tots els colors i tendències. Sembla que l’alumnat d’aquestes característiques va tot sol, no cal fer cap adaptació perquè parteix d’avantatges per […]

Vivim la poesia a l’aula

Ponent: Dani Espresate Mestre, psicopedagog, formador i traductor de poesia. Màster de Biblioteca Escolar i Promoció de la lectura i coordinador del grup de treball Transversant la poesia de l’Associació de Mestres Rosa Sensat. Responsable de la biblioteca de l’escola Àgora de Barcelona. Visita la meva web: www.daniespresate.com Vols apropar la poesia als infants i […]

L’aprenentatge cooperatiu com a línia de centre

Xerrada a càrrec de: Roser Morera Eli Dalmau Paula Díez Alba Dachs Anna. S Filo Presegué L’escola Bellpuig és una escola pública, d’una línia que es troba al  municipi  de Sant Julià de Vilatorta, amb identitat catalana, coeducativa, pluralista i democràtica.  Ha anat avançant pedagògicament passant d’una línia més individualista i tradicional a metodologies més […]

Com detectar l’abús sexual infantil i actuar davant d’una sospita

Meritxell Campmajó i Garcia Núria Iturbe i Ferré PrevenSI és un recurs especialitzat per a la prevenció de l’abús sexual infantil (ASI) que es tracta de violència sexual contra els infants. És un projecte innovador a tot l’estat espanyol que neix de la unió entre l’Institut de psicologia forense, l’Associació  INTRESS i la Fundació IRES, […]

La percussió corporal com a recurs pedagògic i artístic

Ponent: Santi Serratosa López: Músic, musicoterapeuta i formador en percussió corporal. No hi ha dubte del paper que la música té en les nostres vides. Aquesta és un art i una ciència, tot al mateix temps; la seva naturalesa no verbal la converteix en un mitjà de comunicació universal, un estímul únic per penetrar en […]

Les capses d’aprenentatge

En aquesta xerrada la Cristina i la Màriam comparteixen les capses d’aprenentatge que duen a terme a l’escola.

El teatre com a eina pedagògica

En aquesta xerrada la Rosa Gamiz comparteix les vivències a les aules i ens parla de com d’útil i beneficiós pot ser utilitzar el teatre a l’aula amb els alumnes.

Com treballem les ciències a l’escola

En aquesta xerrada parlem de com treballem les ciències a l’escola. Compartim com vam passar del llibre de text a les pràctiques investigadores fent projectes científics.

Les capses d’aprenentatge

En aquesta xerrada l’equip de l’Institut Escola Josep Maria Xandri, ens explica les diferents tipologies de capses d’aprenentatge que es fan servir al centre.

Projecte STEAM

L’escola La Sínia neix el 2003 amb la intenció de replantejar certes maneres de fer escola; situa l’infant com a protagonista del seu aprenentatge i la pràctica reflexiva docent constant esdevé cabdal per avançar i fer créixer el projecte.

La importància de l’estimulació del llenguatge a l’etapa d’infantil

En aquesta xerrada parlarem de què és el treball per projectes, veurem la diferència entre fer projectes i treballar per projectes. També identificarem els elements clau de l’aprenentatge basat en projectes i els deu moments que seguim quan treballem per projectes, des que comença el projecte fins que es clausura.

Obrint finestres a un nou curs escolar

En aquesta xerrada parlem de la importància del benestar docent i oferim pautes clares per a cuidar-nos emocionalment, aconseguint així un contagi positiu i un lideratge sostenible.

Els itineraris personals

L’escola La Sínia neix el 2003 amb la intenció de replantejar certes maneres de fer escola; situa l’infant com a protagonista del seu aprenentatge i la pràctica reflexiva docent constant esdevé cabdal per avançar i fer créixer el projecte.

Com encarem la competència digital

L’institut Cal Gravat és un institut públic que va néixer el 2008. El nostre institut creu en el sistema d’immersió lingüística com eina de cohesió social i pretén potenciar el desenvolupament intel·lectual i personal dels nostres alumnes.

Els projectes artístics

L’escola Santa Coloma rep alumnes de 3 municipis (Ger, Isòvol i Meranges), en total l’escola té 87 alumnes el curs 20-21. És una escola rural, amb agrupaments multigrau i cíclics.

Com donem protagonisme als infants

L’Escola Anglesola és una nova escola del barri de Les Corts que neix amb un objectiu molt clar: fer que l’alumne sigui realment el protagonista del seu propi procés d’aprenentatge.

Cinc plans estratègics

A l’Escola Virolai vam iniciar al 2004 un procés de transformació educativa fonamentat en la transformació de l’equip de mestres i entenent-la com un procés permanent i continu.

Sins Cardener: Els itineraris personals

La SINS Cardener presentem un model per a quatre anys, l’alumnat que comença a 1r d’ESO realitza un itinerari personal, individualitzat, per assolir el màxim nivell personal.

Aprendre amb els infants

En aquesta xerrada la Teresa ens parla d’aprendre amb els infants per tal d’establir algunes comparacions amb el que fem a l’escola a nivell d’organització de temps, espais i reptes educatius.

Com acompanyar les emocions dels alumnes

En aquesta xerrada la Míriam ens parla de com podem acompanyar emocionalment als nostres alumnes en aquest temps de pandèmia en què tots estem molt remoguts.

Com apropar el ioga a l’escola?

En aquesta xerrada la Gemma Bitriu ens parla de les estratègies que podem fer servir a l’escola per introduir el ioga a l’aula.

Recordar contrasenya